Søk i Aktiv i Oslo

Konferanselokaler i Oslo til utleie 2024

Oslo er en praktisk og velutstyrt by for både møte, kurs eller konferanse. Her ligger alt til rette for et vellykket arrangement, enten det skal vare én eller flere dager. På denne siden finner du oversikt over mer enn 60 ulike lokaler i Oslo for møte og konferanser. 

I Oslo har du mange alternativer til både møterom, møtelokaler og konferanselokaler som ligger sentralt eller midt i Oslo sentrum. Lokalene er utstyrt med fasiliteter og teknisk utstyr for både store og små arrangementer, et kick off, en seminar eller et event. Med enkelt tilkomst, godt betjent av offentlig transport, samt gangavstand til det meste – er Oslo tilrettelagt for enhver type konferanse og ethvert budsjett. Enten du ønsker å leie lokale i Oslo sentrum eller i utkanten av byen for roligere omgivelser rundt ditt kurs- og konferanselokale, finner du et bredt tilbud her.

Et stort utvalg av konferanselokaler i Oslo

Se mange flere nedover på denne siden.

Oslo er ypperlig for små og større konferanser

Konferanseokalene spenner seg fra nedre løkka, gjennom gamle museet til moderne konferansehotell i Oslo. På denne siden kan du søke i ønsket område, du kan se størrelse og antall plasser, se bilder av lokalene og hvilke som tillater medbrakt mat og drikke. Du kan også enkelt ta direkte kontakt med utleier.

Topp-moderne konferanselokaler finnes overalt i Oslo. Reiser du en liten, kort tur fra Oslo finner du praktfulle, landlige og unike herregårder, innsjøer og et slående vakkert landskap. Hva med et annerledes arrangement? Her finner du vakre herregårder og store gods til utleie.

Hvordan planlegge en vellykket konferanse? 10 tips til konferanseplanlegging 

Har du blitt bedt om å planlegge en konferanse? Det kan være krevende å håndtere. Vi gir deg en hjelpende hånd med nyttige råd for å sikre at din neste konferanse blir en sann suksess.

1. Planlegg godt i forveien

Avhengig av størrelsen bør planlegging starte så tidlig som mulig. Så mye som flere måneder i forveien om det snakk om et storstilt arrangement, men også mindre arrangementer trenger tid for å få plassert alle bitene i puslespillet. Det anbefales å begynne planlegging minst seks måneder i forveien. Dersom dere har et spesifikt konferanselokale i Oslo i tankene, eller om det er vanskelig å booke kvalitetsrike foredragsholdere, bør timingen avhenge av disse faktorene.

2. Sett en tidslinje

Å ta avgjørelser tidsnok, samt overholde leverandørenes frister vil føre til effektiv gjennomføring. Det kan spare unødvendige kostnader gått til tillegg, ekstra transport og bemanning. Forsøk å møte og å respektere leverandørens egen tidslinje. Det vil gi utbytte på sikt.  

3. Planlegg den ideelle størrelsen for konferansen

Konferanser varierer mye i størrelse. Bestem hva slags type konferanse du vil organisere, hvor mange deltagere, hvor mange foredragsholdere og hvor lenge det skal vare. Den største begrensningen vil trolig være budsjettet, hvilket tar oss til neste punkt.

4. Lag et budsjett

Til syvende og sist er det som regel økonomi som blir den største begrensningen. Den ideelle planleggingsprosessen inkluderer derfor å definere hva som vil gjøre konferansen mest vellykket. Er det beliggenheten? Foredragsholderne? Ventilasjonsanlegget? Underholdningen? Catering og servering? Deltagermateriell? Servicepersonale? Underholdning? Alle disse elementene kan bidra til suksess, men det påvirker også kostnadene. Planlegg derfor to til tre ulike budsjettnivåer og velg budsjettet som mest sannsynlig vil gjøre arrangementet vellykket. 

5. Velg foredragsholdere

Uansett type, tema eller nisje er det svært sannsynlig at kvaliteten på foredragsholderne vil avgjøre suksessraten på konferansen. På mange områder er foredragsholderne stjernene og trekkplastre til konferansen, fremmøtet kan derfor påvirkes av kvaliteten på disse. Er det vanskelig å finne gode foredragsholdere må du planlegge i god tid. Det siste du vil er å ende opp med en ypperlig organisert konferanse, men lite fengende innhold å dele med publikum. 

6. Velg lokasjon

Plasseringen er en viktig faktor. Det burde være et sted som er lett å komme seg til og er godt betjent med offentlig transport. Dersom varigheten er 2-3 dager eller mer, er det viktig med et godt utvalg av overnattingsmuligheter, som f.eks ved et konferansehotell i Oslo, samt restauranter og andre spisesteder i nærheten. Oslo er med andre ord en perfekt by for suksessfull lokasjon.

7. Snakk med lokalets konferanseansvarlige

De aller fleste utleiere av konferanselokaler i Oslo tilbyr skreddersydde løsninger for sømløst gjennomføring. Du blir bistått i prosessen fra A til Å etter dine preferanser og behov. Hvis det å planlegge virker som en skremmende oppgave, eller hvis du ikke har lang erfaring med arrangementsledelse, snakk med utleiers konferanseansvarlig. De har tonnevis med erfaring og de er mer enn villig til å dele det med deg. Suksessen din er også deres suksess. De ønsker virkelig å forstå dine mål, hva du ønsker å oppnå, dine forventninger og din(e) målgruppe(r). Deres erfaring og kunnskap om sitt eget lokalet betyr at de kan foreslå løsninger for å maksimere hvordan deres konferanselokale og tjenester kan bistå deg best.  

8. Velg dine leverandører

Det er mange flotte leverandører innen MICE-bransjen (Meetings, incentives, conferences & exhibitions). Dersom du ikke har utnevnt en eller flere leverandører, har ombestemt deg eller vil ha en unik og skreddersydd løsning, igjen – snakk med lokalets konferanseansvarlig. Sjansen er stor for at de har sett mange leverandører jobbe i sitt lokale. Sjansen er også stor for at utleier har knyttet sterke og tillitsfulle samarbeid med leverandørene som leverer best. Har ikke lokalet egne samarbeidsavtaler kan du selv ta kontakt med leverandørene du blir anbefalt og fortelle dem om dine mål og utfordringer, slik at de kan jobbe for å finne de beste løsninger for deg.

9. Fokuser på deltakernes opplevelse og trivsel

Konferanser og live-arrangementer er fortsatt svært relevante i dagens marked. Teknologiske fremskritt har forbedret møte-, kurs- og konferanseindustrien, men det kan ikke erstatte elementet av menneskelig interaksjon. Engasjerende innhold, klare mål og en USP (unike salgspunkt) som gjør konferansen din unik, annerledes eller bedre enn konkurrentene dine, skaper overbevisende grunner for deltagernes oppmøte. Du bør ta nøye hensyn til de besøkende sin opplevelse for å maksimere avkastning og å øke kundebeholdningen. Sørg for at det er nok mennesker på jobb i forhold til antall deltagere. (Lett tilgjengelig mat og drikke, organisert ryddig og rengjøring, såpe i dispenserne, nok toalettpapir og håndtørk er et minimumskrav for en god opplevelse.)

10. Sosiale sammenkomster 

For mange er det sosiale like viktig som det faglige. Det kan derfor være lurt å tilrettelegge for fine, sosiale møtepunkter til både før, under pausene og etter. Dersom arrangementet skal avsluttes med en fest eller en middag er det mye mulig at konferanselokalet kan bli et selskapslokale, ellers kan du se på oversikten over utleie av ulike selskapslokaler i Oslo her.

Ta direkte kontakt via kontaktskjemaet på samtlige profiler oppført på denne siden, eller via telefon eller e-post til et eller flere konferanselokaler i Oslo.

Finn lokalet til din neste konferanse her.