Arrangementet er fullført.

Utstillingsåpning: Elin Melberg / Encircled Inward hovedbilde
lørdag 
14:00
Bryggetorget

Utstillingsåpning: Elin Melberg / Encircled Inward

Elin Melberg / Encircled Inward

Utstillingsåpning lørdag 1. desember, kl. 14-16.
Utstillingen står frem til 24. desember.

Hagelund/Christensen har sammen med Aker Brygge gleden av å presentere Encircled Inward, en installasjon av Elin Melberg.

Gjennom hele desember vil Elin Melbergs kunstverk Encircled Inward fylle en stor teltdome midt på Bryggetorget på Aker Brygge.
Arbeidet installeres som en midlertidig, altomsluttende skulpturell installasjon og består av et stort antall ulike elementer av speil, mosaikk og fem hundre håndlagde pompomer med et stort spektrum av farger i kraftig lyssetting. Det hele rammes inn av et sterkt farget, lilla teppe. Tekstile virkemidler og refleksjonssterke overflater, er kunstneren Elin Melbergs signaturuttrykk.

Elin Melberg (f. 1976) har lang erfaring med romlige installasjoner og formidling til et bredt publikum. For Elin er tilstedeværelsen i prosessen noe av den viktigste drivkraften i kunstnerskapet hennes. Den detaljerte, langvarige produksjonstiden, intimiteten mellom materialene og henne som kunstner, nærheten med den taktile tekstilen, den delen av prosessen tilhører henne. Når verket er installert, overlater hun prosessen videre til publikum. De går inn i verket, og blir del av det. Dermed brytes også en slags intimitetsgrense.

I Encircled Inward er pomponene er komponert i ulike formasjoner og gir totalopplevelsen en stofflighet og liv. De er elementer som gjenkjennes av alle generasjoner, med positive assosiasjoner. I denne totale installasjonen blir de til tekstile skulpturelementer i kunstverket. Selve arbeidsprosessen bak disse er en intens og analog, men repetitiv og meditativ rutine, hvor også det intuitive og tilfeldighetsprinsippet også har en viss rolle. Sammensetningen av farger i en pompom kan sammenlignes med prosessen for en maler, hvor man blander sammen ulike pigmenter, men først ser resultatet når pigmenter, bindemiddel og løsemiddel har tørket på lerretet. Det samme skjer i Elin Melbergs store skulpturelle, tekstile prosjekt, når hun komponerer sammensetningen av garn i hver og én pompom. Fargekombinasjonene oppstår ved at ulikt garn tvinnes og knytes for hånd, som tette baller av garn som klippes opp og vrenges ut i en eksplosjon av farger. For hver pompom går det med nesten ti garnnøster. En siste, men viktig faktor i tekstilarbeidet er i tillegg selve taktiliteten i disse tekstilelementene, som er myke, dunete og lodne.

Belysning, speilflater og mosaikk spiller sammen i en kraftig konstellasjon med de tekstile elementene. Elin Melbergs signaturuttrykk, i tillegg til tekstile og maleriske virkemidler, er nettopp mosaikk og refleksjonssterke overflater. Store, sirkulære speil benyttes i denne sammenhengen blant det store antallet pompomer i rommet, hvor de forsterker og fordobler effekten av skulpturelementene. De bryter tilsynelatende gulvets plan og reflekterer både tekstilskulpturene, publikum selv og de generelle omgivelsene.

I kunstfaglig kontekst ser man her kombinasjonen av kunstneriske virkemidler ved Elin Melbergs arbeid på Bryggetorget i sammenheng med kunstnere som Robert Smithsons såkalte «non-sites», som speilbelagte hjørneinstallasjoner med materialer som stein og mineraler; Yayoi Kusama og hennes anamorfe speilrom, geometriske skulpturer og grafiske mønstre; og Mike Kelleys skulpturer med aproprierte dukker, bamser og nettopp pompomer. Lesningen av disse kunstnernes arbeider kan brukes som sammenligningsgrunnlag for intensjonene som ligger til grunn for Elin Melbergs arbeid her, når betrakteren beveger seg inn i hennes omfangsrike sone på Bryggetorget.

Finn arrangementet på Facebook