Søk i Aktiv i Oslo

Arrangementet er fullført.

Pinse hovedbilde
mandag 

Pinse

I den kristne tradisjon er den hellige ånd ofte fremstilt som en due. Bildet er av Gian Lorenzo Berninis glassmaleri " Dove of the Holy Spirit".

Pinse – pinsehelgen

Litt om pinsen og pinsefeiringen i Norge

Pinsen er en kristen høytid med en ekstra fridag, andre pinsedag som er på en mandag. I Norge feires pinsen mest fordi det er ferie og noen går i pinsegudstjeneste og pynter med pinseliljer. Pinsen er en av årets største utfartshelger, mange åpner hyttene sine i pinsehelgen. Etter en lang vinter er folk opptatte av å kose seg ute.

Første pinsedag feires den syvende søndagen etter første påskedag. Første og andre pinsedag er bevegelige høytidsdager som faller i mai eller juni.

Når er pinsen?

Påskedag kan tidligst være på 22. mars (i 1818 og 2085), og den tidligst mulige dato for første pinsedag 10. mai. Dagen kan senest falle på 13. juni. Det gjorde den sist i 1943, da første påskedag var 25. april. Neste gang vil være i 2035. Les mer hva som bestemmer når påsken kommer>>

Her kan du se når pinsen kommer i årene fremover:

2015: 24. mai
2016: 15. mai
2017: 4. juni
2018: 20. mai
2019: 9. juni
2020: 31. mai

Den kristne kirkens fødselsdag og gammel jødisk høytid

Pinsen feires 49 dager etter Jesu oppstandelsen på påskedagen. Pinsen regnes som kirkens fødselsdag. Det var denne dagen at Den Hellige Ånd kom til apostlene. Selve ordet pinse kommer fra det greske ordet ”pentekoste” som betyr femtiende. Opprinnelig var pinsen en jødisk fest som markerte slutten på den jødiske påsken. Festen var til minne om da Moses mottok de ti bud på Sinai og ble feiret 50 dager etter den jødiske påsken. De første kristne menighetene ble stiftet på grunnlag begivenhetene som skjedde i pinsen det året Jesus ble korsfestet.

Den første kristne pinsen

Bibelen forteller at mens apostlene var samlet for å feire den jødiske pinsefesten, ti dager etter at den oppstandne Jesus hadde forlatt dem (Kristi Himmelfartsdag), kom Den Hellige Ånd over dem. Den Hellige Ånd gjorde det mulig for apostlene å snakke og forstå all verdens språk. Apostlene fikk beskjed om å forkynne budskapet om Jesus Kristus i hele verden.

Pinse som kristen høytid

Selv om pinsen markerer den kristen kirkens fødselsdag er den på mange måter den minst tilgjengelig kristne høytiden. Budskapet i Bibelen om julen og påsken er mye lettere å forstå. Den Hellige Ånd som feires i pinsen er det mange som sliter med å forstå. I Bibelen er det skrevet lite om Den Hellige Ånd bortsett fra i pinseberetningene i Apostlenes Gjerninger.

Martin Luther forklarer hva Den Hellige Ånd er i sin lille katekisme:

“Jeg tror at jeg ikke av egen fornuft eller kraft kan tro på Jesus Kristus, min Herre, eller komme til ham. Men Den Hellige Ånd har kalt meg ved evangeliet, opplyst meg, helliggjort meg og holdt meg fast i den sanne tro…”
Hvordan feires pinsen?

Feiringen av pinsen er først og fremst knyttet til det å gå i kirken på Pinsegudstjeneste her i landet. Noen pynter med gule og hvite pinseliljer. I kirkene blir det lest fra pinseberetningen. Bortsett fra i kirken er det få tradisjoner knyttet til pinsen i Norge.

Jødene feirer fortsatt sin gamle pinse og de har flere tradisjoner enn kristne. Jødene har sin pinsegudstjeneste om formiddagen. Om kvelden går de ut for å se på stjernehimmelen. De venter på at kveldens første stjerner skal bli synlige, når tre stjerne kan sees er det tid for å feire pinse. Under pinsefesten tennes lys og deltagerne ber. Det er vanlig å holde våkenatt i pinsen. I løpet av våkenatten leses det i bibelen og også barna holdes våkne så lenge som mulig ved hjelp av forskjellige aktiviteter.

Pinsemat

Jødisk pinsemat er ostekaker og fylte pannekaker og dessuten frukt av mange slag.

Relaterte saker

Eventbilde: Bli med ut på ridetur i skogen – en tur for barn
onsdag
09:00

Bli med ut på ridetur i skogen – en tur for barn

Onsdag 1. mai arrangerer ØFG en to timers tur i skogen. Turen vil gå både i lysløype og på stier i noe kupert terreng.

Eventbilde: Bli med ut på ridetur i skogen – en tur for barn
torsdag
09:00

Bli med ut på ridetur i skogen – en tur for barn

Torsdag 9. mai arrangerer ØFG en to timers tur i skogen. Turen vil gå både i lysløype og på stier i noe kupert terreng.

Eventbilde: Verdens aktivitetsdag på SNØ – sikre deg billett raskt!
fredag
00:00

Verdens aktivitetsdag på SNØ – sikre deg billett raskt!

SNØ feirer verdens aktivitetsdag og tilbyr masse aktiviteter for familien samt gode tilbud denne dagen.