Arrangementet er fullført.
Det er ikke så ofte en kan si med hånden på hjertet at vårt publikum mest sannsynlig ikke har opplevd en lignende instrumentkombinasjon på en jazzkonsert tidligere. Men denne originale duoen bestående av danske Stefan Pasborg på trommer og gambiske Dawda Jobarteh på kora er rett og slett original.
Dawda Jobarteh er født inn i en griot-slekt. Tradisjonelt sett har griot-familier vært sangere, historiefortellere, hoff-skalder og talsmenn for herskere i vestafrikansk kultur, og kunnskapene har blitt ført videre fra generasjon til generasjon. Kora, som Jobarteh trakterer, er et instrument som er knyttet tett opp til denne tradisjonen. Ironisk nok plukket ikke Jobarteh opp koraen før etter at han flyttet til Danmark, og da uten en læremester. Dette i kombinasjon med hans bakgrunn som perkusjonist kan forklare hans særs originale bruk av dette tradisjonsrike instrumentet.
Stefan Pasborg på sin side har holdt seg til perkusjon, og det med stort hell. Denne prisvinnende trommeslageren har holdt stø kurs på trommene siden han fikk en skarptromme, et cymbal og en hihat som treåring av jazztrommisen Alex Riel. Siden den gang har han utvikliet en særegen stil og jobbet med musikere som John Tchicai, Marc Ducret, Ellery Eskelin, Tomasz Stanko, Ray Anderson, Tim Berne, Palle Danielsson, Anders Jormin, Miroslav Vitous, Carsten Dahl, Alex Riel, Mikko Innanen, Kjetil Møster og turnert over hele verden.
Sammen er deres sound preget av Jobartehs melodiske koraspill, Pasborgs frenetiske rytmikk og ikke minst Jobartehs flotte vokal. Garantert en av årets mest særpregede konserter.
I Panflutes and Paperwork ser Ingrid Berger Myhre og Lasse Passage på upretensiøst vis på forholdet mellom dans og musikk.
Festivalen samler brassband fra hele Norge til en konkurranse hvor konsertopplevelsen står i sentrum.
Bli med når Only Connect Oslo inntar byen 25. – 27. april med samtidsmusikk, eksperimentell musikk og lydkunst.