
Joan As Police Woman er allerede anerkjent som en sterk liveartist og en brutalt ærlig tekstforfatter, og hennes nyeste album viser henne fra sin mest sårbare side hittil. Samtidig inneholder den noe av hennes mest tilgjengelige musikk så langt. Mens «The Classic» fra 2014 var en sjelfull feiring av livet, stripper Wasser det helt ned til kjernen på det kommende albumet, og tar tekstene og lydbildet tilbake til anerkjente «The Survive» (2008) og debuten «Real Life» (2006). Førstesingelen «Warning Bell» ble sluppet tidligere denne måneden til strålende anmeldelser, og er en øm og fortryllende sang om anger, som Joan skrev om å være en romantiker og naiviteten som følger med.
Joan har tidligere samarbeidet med artister som Anohni (Antony and the Johnsons), Rufus Wainwright, Lou Reed og Beck, og siden forrige utgivelse har hun jobbet med motedesignerne Viktor & Rolf, samt en voksende liste over musikere, inkludert Sufjan Stevens, Lau, RZA og senest Daniel Johnston.
«Jeg sier ja til nesten alt», innrømmer hun. «Jeg vil bare lage musikk hele tiden. Jeg kan trygt si at musikk har reddet og stadig fortsetter å redde livet mitt. Det er ikke noe jeg kan velge eller ikke, det er bare det det er.»
På det kommende albumet har hun samarbeidet med Parker Kindred (Jeff Buckley) på trommer og Thomas Bartlett (Sufjan Stevens) på keyboard. Sammen danner de kjernen av albumet, og nitti prosent av lydene man hører er laget av en av dem. På «Damned Devotion» tar de oss gjennom et tema Wasser har hatt med seg hele livet: Hvordan leve et engasjert liv uten å bli besatt eller miste vettet?
joanaspolicewoman.com
facebook.com/joanaspolicewoman
Billetter kr. 335,- + avg.
Foto: Allison Michael Orenstein