aktiv i oslo ikon
Tips oss om arrangement
Registrer deg gratis her
søke ikon

Piloxing

Publisert: 21.10.2010 19:42 , av Linnea Haug

Piloxing er en blanding av pilates og boksing og byr på mye fart og moro.

Piloxing er en blanding av pilates og boksing og byr på mye fart og moro.
Foto: Ane Charlotte Spilde, Aktiv I Oslo.no (CC-lisens | Flere størrelser)

Aktiv i Oslo prøver Piloxing

Hva er Piloxing?

Piloxing ble utviklet av den svenske danseren og treneren Viveca Jensen. Kort fortalt er det en blanding av boksing og pilates. Tempoet er høyt i store deler av timen, så du får trent kondisen godt. I tillegg gir pilates-delen deg god trening av kjernemuskulaturen. For å gjøre timen ekstra hard er det mulig å benytte seg av hansker med vekt, men det ble ikke brukt under timen på SATS.

Piloxing er en blanding av boksing og pilates.

Morsom og variert time

Jeg må bare innrømme det, jeg synes pilates er kjedelig. Så da jeg kom på Piloxing-timen var jeg spent på om den kom til å være noe festligere. Det var den! De to instruktørene, Grethe Stølan og Linda Hofstad Haugen, sprudler over av energi, stereoanlegget spiller gladmusikk på full guffe, og vi som er der for å trene gyver løs på trinnene med liv og lyst.

Det er mye trening av holdningsmuskulaturen, noe mange av oss har svært godt av

Vi lærer de tre bokseslagene vi skal bruke i løpet av timen; backhand, hook og uppercut. Her skal det bokses, men samtidig er det viktig at vi hele tiden husker på «korsettet», altså mage- og ryggmuskulaturen. Helt ordentlig boksing blir det ikke når man skal være rett i ryggen, ha skuldrene tilbake og holde navlen inn, men etter endt time kjenner man at armene har vært i bruk, for å si det sånn.

Piloxing er en time med mye futt og fart Vi kjører bil

Store deler av Piloxing-timen foregår i høyt tempo, noe som bidrar til at det ikke er kjedelig så mye som et sekund. Og når det endelig er klart for pilates-delen, etter 45 minutter med boksing, hopping og spretting, er det virkelig et kjærkomment pust i bakken.

Vi tar push ups på pilates-vis Jeg er ikke alltid helt sikker på om jeg gjør alt riktig

Tren helst barbeint

Piloxing bør i utgangspunktet trenes barbeint. I våre dager bruker vi sko så mye at musklene i føttene ikke får skikkelig trening. Så benytt gjerne sjansen til å gå barbeint på Piloxing-timene – så får du trent føttene og balansen ekstra godt.

Stor suksess

SATS er for øyeblikket det eneste treningssenteret i Norge som kan tilby Piloxing.

– I utgangspunktet skulle det være en eventklasse som skulle vare i en seks ukers tid, men det ble så populært at timene er fullbooket og vi har måttet sette opp ekstratimer, forteller Grethe Stølan.

Grethe er en inspirerende og energisk instruktør

Hva jeg synes om Piloxing

Dette var en annerledes saltime enn de saltimene jeg har prøvd før, og den anbefales for deg som er travel og trenger å trene både kondisjon og styrke i samme time. En time med Piloxing er et kjempeflott supplement til den vanlige treningen din, og gir deg et skikkelig energikick!

Du får ikke store muskler i armer og bein av denne typen trening, men fin trening av kjernemuskulaturen. Dette fører til bedre holdning og er veldig sunt for ryggen. I tillegg trener du opp balansen, noe mange av oss trenger.

Hvis du kombinerer Piloxing med en kondisjonsøkt til i uken, og gjerne litt ekstra styrketrening blir du gjennomtrent og sprek. I tillegg gjør en så morsom time underverket for energien og humøret, noe vi alle kan trenge nå i vinterhalvåret.

Jeg slår fra meg Man får trent balansen også