Søk i Aktiv i Oslo

Å skrive revytekster

Lena Von Hirsch og Karoline Wallestad fra UllernrevyenDet er gøy med revy. Skal du være med å sette opp en revy?

Det betyr kanskje at du må skrive revytekster, til sketsjer, monologer og revyviser

Her er en enkel oppskrift på hvordan du kan skrive gode revytekster

Revyer består i hovedsak av sketsjer, monologer og viser eller dans.

I alle revynumre er historiene det viktige og numrene skal svare på spørsmålene: Hvem? Hva? Hvor? Hvordan? når?

Noen huskeregler når du skal skrive en revytekst

Noe står på spill for hovedpersonen, det skal være drama og konflikten skal trappes opp mot et vendepunkt.  Historien kan gjerne ha en taper og en vinner.

Sketsjen og monologen

Sketsjen må vare enkel, den må være en historie med retning og mål og stadig økende spenning frem mot slutten. Det lønner seg å konsentrere seg om et budskap av gangen. En sketsj blir gjerne vellykket hvis du har en klar idé. Velg en mening eller et standpunkt og overdriv veldig. Det blir gøy.

Ha en klar idé.
Velg ut en vinkling – IKKE se saken fra to sider. Overdriv.

Ikke sensurer deg selv i starten less på med innfall som understreker ideen og vinklingen. Skriv masse og velg ut det beste til slutt.

Revyvisen

Sangtekstene må være gode, de skal ha mye av den samme oppbygningen som monologen og sketsjen. Visene skal også fortelle en historie med retning og dramaturgi og det bør være bevegelse i sangen også.

Revydansen

Tenk at også dans er en måte å fortelle en historie på. Revy skal være morsomt og dansen skal ikke være der for at artistene skal vise at de kan danse. Også dansenumre må fortelle en morsom historie, ved hjelp av bevegelse, tekst og musikk, da blir det bra revydans.