Søk i Aktiv i Oslo

Arrangementet er fullført.

Kristi Himmelfartsdag hovedbilde
torsdag 

Kristi Himmelfartsdag

kristi himmelfartsdag - Den ikoniske statuen av Jesus ruver over Rio de Janeiro i Brasil.
Foto: Doug Wheller, Flickr.com

Kristi Himmelfartsdag

I 2015 feires Kristi Himmelfartsdag 14. mai

Himmelspretten er et annet populært navn på Kristi Himmelfartsdag, som er en viktig dag for den kristne kirken. I våre dager er Kristi Himmelfartsdag en dag mange setter pris på. Kristi Himmelfartsdag feires alltid på en torsdag og er helligdag og fridag. Mange tar seg også fri på den inneklemte fredagen, og dermed blir Kristi Himmelfartshelgen en skikkelig langhelg.

Kristi himmelfartsdag feires 40 dager etter påske, og markerer at Jesus ble tatt opp til himmelen mens disiplene så på. Jesu himmelfart skjedde 40 dager etter oppstandelsen på første påskedag.

Tips til ting å gjøre på Kristi Himmelfartsdag

Mange tar seg fire fridager sammenhengende i forbindelse med Kristi Himmefartsdag. Skolebarna har skolefri på den såkalte inneklemte fredagen og dermed er det mange familier som drar på langweekend.
Se oversikt over skoleferie og fridager:

I himmelfartshelgen er det mange som reiser på hytta, og ofte er denne langhelgen åpningshelg for folk som har hytter ved sjøen og det er dessuten en fin helg å tilbringe omord i en båt.

Har du ikke egen båt eller egen hytte ved sjøen? Hva med en tur til Bygdøy med Bygdøyferjen eller kanskje du kan leie en hytte ved Oslofjorden.

Himmelspretten er en fin dag for en topptur i marka. Det var vanlig å oppsøke fjelltopper for å minnes at Jesus dro opp til himmelen, og det er en fin tradisjon.

For dem som sverger til god mat og godt drikke kan Oslo friste med Øl og Matfestival i hele Kristi Himmelfartshelgen.

Bevegelig helligdag

Kristi Himmelfartsdag feires sjette torsdag etter første påskedag. Påsken på sin side flytter seg hvert år.

Kristi Himmelfartsdag hører med til det vi kaller de bevegelig helligdagene.

Kristi himmelfart er den av de få katolske merkedagene som er en «flyttbar» høytidsdag, men som likevel ikke er flyttet til nærmeste søndag i Norge. At dagen ikke har blitt flyttet skyldes nok at både den reformerte kirken og den katolske kirken i Norge feirer den og at dagen er offentlig fridag i Norge.

Feiringen av Kristi Himmelfartsdag er flyttet til søndagen etter i mange land, blant annet i Brasil, Canada, Chile, Colombia og Filippinene.

Datoer for Kristi Himmelfartsdag i Norge fremover:
2015 – 14. mai
2016 – 5. mai
2017 – 25. mai
2018 – 10. mai
2019 – 30. mai
2020 – 21. mai

Dro til himmelen fra et fjell

Tradisjonen sier at Jesus for til himmels fra et fjell i Galilea.

En del menigheter markerer dagen med en tur opp til et fjell i nærheten.

Feiringen av Kristi Himmelfartsdag

På 300-tallet begynte enkelte kristne kirker å feire Kristi himmelfart som egen fest. Feiringen ble lagt til 40 dager etter Jesu oppstandelse i henhold til kronologien til evangelisten Lukas.
Dagen finnes i en et liturgisk kalender som er fra begynnelsen av 300-tallet, på den tiden ble det etablert en ny skikk med en fasteperiode fra den førtiende dag etter Jesu oppstandelse. Grunnen var et ønske om å markere at Kristus hadde forlatt jorden. Feiringen avKristi Himmelfartsdag nevnes også i prekener av blant annet St Johannes Krysostomos.

Kristi Himmelfartsdag i Bibelen

Oppstandelsen – det at Jesus overvant døden og ble levende igjen – er svært viktig i kristendommen. Det var derfor svært viktig å overbevise tvilere om at Jesus faktisk overvant døden og stod opp som et vanlig levende menneske. Etter oppstandelsen levde Jesus sammne med displene/apostlene i førti dager. Han spiste sammen med dem, sov sammen med dem og gikk rundt blant vanlige mennesker. Jesus var ikke et spøkelse eller en ånd, men et vanlig menneske av kjøtt og blod som hadde stått opp fra de døde.

I alle de fire evangeliene er det flere beretninger om hva Jesus foretok seg mellom oppstandelsen og himmelfarten. I Matteusevangeliet 28,16-20 samler han for eksempel sine disipler rundt seg og gir dem misjonsbefalingen.

Etter førti dager samlet Jesus disiplene for å ta farvel. Han lovet dem at Den Hellige ånd skulle komme til dem (i pinsen) og gi dem ny kraft og styrke. Deretter ble Jesus løftet opp av en sky og tatt inn i himmlen.

Apostlenes gjerninger 1,9-11

Løftet om Den hellige ånd
1. I min første bok, gode Teofilos, skrev jeg om alt det Jesus gjorde og lærte, fra han begynte  2 og helt til den dagen han ble tatt opp til himmelen. Da hadde han ved Den hellige ånd gitt sine befalinger til de apostler han hadde utvalgt.  3 Etter å ha lidd døden, sto han levende fram for dem med mange klare bevis på at han levde: I førti dager viste han seg for dem og talte om det som hører Guds rike til.  4 En gang han spiste sammen med dem, sa han: «Dere skal ikke forlate Jerusalem, men vente på det som Far har lovet, det som dere har hørt av meg.  5 For Johannes døpte med vann, men dere skal om noen få dager bli døpt med Den hellige ånd.»

Jesus blir tatt opp til himmelen
6 Mens de var sammen, spurte de ham: «Herre, er tiden nå kommet da du vil gjenreise riket for Israel?»  7 Han svarte: «Det er ikke dere gitt å kjenne tider og stunder som Far har fastsatt av sin egen makt.  8 Men dere skal få kraft når Den hellige ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og helt til jordens ender.»
9 Da han hadde sagt dette, ble han løftet opp mens de så på, og en sky tok ham bort foran øynene deres. 10 Som de nå stirret mot himmelen mens han dro bort, sto med ett to menn i hvite klær foran dem 11 og sa: «Galileere, hvorfor står dere og ser mot himmelen? Denne Jesus som ble tatt bort fra dere opp til himmelen, han skal komme igjen på samme måte som dere har sett ham fare opp til himmelen.»

I Markusevangeliet 16,19 og i Lukasevangeliet 24,51 er det tilsvarende beskrivelser av hvordan Jesus etter oppstandelsen blir tatt opp til himmelen.

Festdag med gull og hvitt

I kirken er den liturgiske fargen for Kristi himmelfartsdag hvit eller gull. Gull og hvitt er fargene for fest og glede.

Kristi Himmelfartsdag er en festdag, fordi Jesus stiger opp til himmelen og inntar sin plass ved ”Guds, den allmektige Faders høyre hånd”, som det står i trosbekjennelsen

 

Relaterte saker

Eventbilde: Paint’n Sip inntar SALT i påska
fredag
18:00

Paint’n Sip inntar SALT i påska

Paint’n Sip gir dere som ønsker å utfordre kreativiteten i påsken en perfekt aktivitet!

Eventbilde: Bypåske i Mathallen – flere aktiviteter for barn!
lørdag
12:00

Bypåske i Mathallen – flere aktiviteter for barn!

Sammen med deres aktivitetsledere får barna muligheten til å lage flere ulike ting og uttrykke sin egen kreativitet.

Eventbilde: Afterski-fest på terrassen!
lørdag
14:00

Afterski-fest på terrassen!

Liv & Røre Triaden skapt en spesiell après-ski-opplevelse. Omfavn våren utendørs, nyt den inspirerende atmosfæren, og bli med å gjøre denne Afterski-festen uforglemmelig!