Intervju med Susanna Wallumrød
Susanna and the Magical Orchestra og den svenske duoen Wildbirds & Peacedrums lager en helaften på Rockefeller i Oslo. Foto: Leif Riksheim

Magien fortsetter for Susanna and the Magical Orchestra

Susanna Wallumrød har trollbundet publikum det siste tiåret, både i duoen Susanna and the Magical Orchestra, med soloprosjekter og i samarbeid med andre artister. 2011 ser ut til å bli et spennende år for sangeren, som blant annet kommer med nytt album i mars. Men før den tid er det klart for konsert på Rockefeller. En spennende dobbeltkonsert med Wildbirds and Peacedrums.

Spennende samarbeid på Rockefeller

Lørdag 15. januar kan Oslos publikum være vitne til noe helt spesielt: en samarbeidskonsert med Susanna and the Magical Orchestra og den svenske duoen Wildbirds and Peacedrums. Innimellom konsertøving og andre avtaler har Susanna Wallumrød tatt seg tid til å ta en prat og en kopp te med meg på Wayne’s Coffee på Solli plass.

- Hva er dine forventninger til lørdagen?
- Jeg er utrolig spent, sier Susanna. – Det er en stor scene, og derfor passer det fint at alle fire skal være på scenen sammen nesten hele tiden. Jeg håper vi klarer å gi publikum noe nytt på denne konserten.

Det er første gang de to douene står på scenen sammen, men de har kjent til hverandre i flere år og samarbeidet sammen tidligere.

- Vi har spilt på en del av de samme festivalene, og på forrige plate gjorde Mariam (fra Wildbirds and Peacedrums) litt vokal for oss. Da det ble foreslått at vi skulle gjøre konsert sammen var det bare å slå til, for alle konsertene jeg har vært på med dem har vært helt utrolige, forteller hun.

Hvordan denne samarbeidskonserten kommer til å utarte seg er det ingen som vet ennå.

- Vi har valgt låter, og er inne i en intens øveperiode nå. Det blir noen låter fra «3″. De egner seg veldig godt til å gjøre sammen alle fire, for det er noen litt større arrangementer enn på de tidligere albumene våre. I tillegg spiller vi selvfølgelig ting fra de to forrige albumene våre, og Wildbirds and Peacedrums spiller fra albumet de nettopp slapp. Dette blir utrolig spennende, sier en ivrig Wallmrød.

Konsertforberedelser og nervekontroll

- Hvordan forbereder du deg før en konsert?
- Forberedelsene til konserter er mange steg. Først må jo det praktiske ordnes, deretter er det jo gjerne litt øving. Det kommer an på hvor lenge det er siden sist, men som regel trenger vi litt oppfrisking før vi spiller konsert sammen. Det er ekstra viktig når vi bare er to, det blir så sensitivt. Begge er nødt til å være helt på plass, og man kan ikke lene seg til de andre i bandet eller noe. På selve konsertdagen varierer det litt. Kanskje må vi kjøre til konsertstedet. Så er det jo lydprøver og sånt. Og så må jeg passe på at jeg er skjerpet og fokusert.

Man skulle kanskje tro at en som holder såpass mange konserter i løpet av et år ikke blir nervøs lenger, men det er ikke tilfelle.

- Jeg blir alltid nervøs. Men det gjelder å holde nervene i sjakk og bevare fokus, så går det bra. Noen ganger kan jeg bli så nervøs i forkant av en konsert at jeg tenker at jeg ikke skjønner hvorfor jeg har sagt ja til dette her. Men samtidig hadde jeg nok begynt å lure litt på om alt var i orden dersom jeg ikke kjente den der sitringen. Den skal på en måte være der.

- Hvordan føles det når du går på scenen, da?
- Da kjennes det som regel bra. Det er jo det man venter på, og å være i gang er mye bedre enn ventingen i forkant av konserter.

- Hva er din beste konsertopplevelse?
- Det kommer stadig noen nye konserter som jeg tenker at det var virkelig bra. Men jeg kan jo nevne i fjor da jeg turnerte med Bonnie «Prince» Billy. Og så hadde jeg en konsert på Blå i begynnelsen av juni. Det var fullt hus, og man kunne virkelig kjenne de positive vibbene fra publikum. Det er så sinnsykt morsomt når alt bare klaffer.

Linnea fikk en prat med Susanna på Wayne's Coffee

Nytt album på vei

I mars kommer Susanna med nytt album. Det blir en litt annerledes Susanna Wallumrød enn vi er vant til.

- Denne gangen har jeg laget musikk til dikt av Gunvor Hofmo. For første gang synger jeg på norsk, så det blir jo noe nytt. I tillegg har jeg for første gang på lenge et band: Ståle Storløkken (Supersilent, elephant9), Erland Dahlen (Madrugada, Kiruna), Jo Berger Myhre (Slashgirl, Ingrid Olava) og Hans Magnus Ryan (Motorpsycho). Det har vært utrolig gøy å jobbe med dem, de er dyktige musikere og spiller fint. Vi hadde noen øvelser i løpet av høsten, og fire intense dager i studio, og resultatet har blitt veldig bra. Det låter mer rocka enn hva jeg først så for meg, men det må man kanskje forvente når man tar med seg gitaristen i Motorpsycho!

Det er ikke bare band og språk som er nytt på dette albumet. Det er også første gang Susanna jobber med tekster hun ikke har skrevet selv.

- Det er egentlig ganske vanskelig, jeg er jo vant til å skrive både tekst og musikk – at to deler fra meg passer sammen, på en måte. Så å ta i bruk andres tekster var noe jeg lenge tenkte at nei, det skal jeg ikke eller kan jeg ikke gjøre. Men med disse diktene var det akkurat som om det var en forbindelse mellom det jeg leste og det som skjedde inni meg av musikk. Jeg har vært fascinert av det Gunvor Hofmo har skrevet helt siden vi leste henne på skolen. Og så satt jeg meg ned ved pianoet og prøvde meg frem. Det bare ble sånn, egentlig.

Det tar ikke lang tid fra plateslipp til Susanna begynner å konsertere med det nye materialet sitt. Allerede 1. mars kan du høre henne på Litteraturhuset.

Lar seg inspirere av mangfoldet

- Hvilke musikere er det som inspirerer deg?
- Det er veldig mye fra mange forskjellige stilarter. Jeg har blant annet hørt masse på jazzsangere som Billie Holiday, Ella Fitzgerald og Nina Simone. Og så kan jeg nevne Joni Mitchell, Tom Waits, Nick Drake, Björk… Det finnes så masse bra der ute, og det er vanskelig å si at «denne artisten inspirerte meg til å skrive sånn». Noe av det som er så inspirerende med musikk er nettopp mangfoldet.

Susanna kommer fra en musikalsk familie, og vokste opp med eldre søsken som også drev med musikk.

- At søsknene mine holdt på med musikk har helt klart hatt noe å si for meg. Jeg har sett opp til dem, og de har inspirert meg og gitt meg musikalsk input.

Musikkbyen Oslo

- Hva synes du om musikklivet i Oslo?
- Oslo er en veldig bra musikkby. Jeg føler det skjer mye bra her for tiden – kanskje litt for mye? Jeg greier i hvert fall ikke å få med meg alt som skjer, og av og til lurer jeg på om det kan være nok publikum i denne byen til så mange konserter, men det regulerer vel seg selv.

- Har du oppdaget noen nye band på en av byens scener som du kan anbefale?
- Jeg var på konsert på Mono ganske nylig og hørte på et band som heter Sacred Harp. De har gitt ut EP, og kommer med album snart. Vokalisten synger helt fantastisk, og de bør virkelig sjekkes ut.

- Hva er din favorittscene?
- Oj, det er vanskelig å svare på. Blå er jo en fin kandidat. Og på Mono er det muligheter for å skape en intim stemning. Det spørs jo helt hva man skal gjøre. Noen ganger passer det kanskje bedre med en større scene. Sentrum Scene er også veldig fin. Jeg har aldri holdt en hel konsert der, men har sunget noen låter på arrangementer og sånt. Det hadde vært gøy å gjøre en full konsert på Sentrum Scene en gang.

Tekoppen er tømt, og det begynner å bli på tide å komme seg videre. Men før våre veier skilles er det en ting til jeg må få med meg.

- Hør på et band som heter Phaedra. De kommer med plate 24. januar, og de er kjempeflinke!

 

Tema